Hejdå Fjäll och vinter, Hej vår och hundvalp! (Stugvärd i Anarisfjällen del 8)

Jag lämnade Anaris tidigt på morgonen i kraftig vind. Nere i björkskogen lugnade sig vinden och vi njöt av att vara på väg. Det var varmt, och slush-snö så jag behövde knappt bromsa i nedförsbackarna. Bitvis hade snön smält bort, våren var på ingång även i fjällen.

Ovanför Anasjön var det svårt att åka skidor.

Efter 20 km hade vi bara 4 km nedförsbackar kvar ner till Höglekardalen. Två fiskare på skoter stannade till och erbjöd sig att ta med min ryggsäck på skotern sista biten mot att jag kom in i deras stuga på en kopp kaffe när jag kom ner. Självklart tackade jag JA, och axlar och rygg njöt av att vara 20 kg lättare.

Packåsnan själv


I deras stuga träffade jag även Kjells fru Hildur. Hon växte upp i en kåta i Hosjöbottnarnas sameby som ligger halvvägs upp till Anaris. Hon berättade historier från sin ungdom. När hon skulle till Sällsjön och handla tjockmjölk så tog hon sig dit på skidor med ryggsäck på ryggen. Fram och tillbaka var det en skidtur på 4 mil, ofta skidade hon fram och tillbaka samma dag.

Kjell & Hildur bjöd på te, smörgås och historier från förr.

Efter en lång pratstund och flera koppar te skidade jag ner den sista biten till min bil i Höglekardalen. Den stod kvar där jag hade lämnat den 4 veckor tidigare, och startade på första försöket. Duktig bil!

Den obligatoriska bilpausen i Noppikoski.
På hemvägen stannade jag i Orsa för att hämta upp vår nya familjemedlem Nami. Hon var lite skeptisk till att byta hem för tredje gången i sitt 12 veckor långa liv, men när hon förstod att hon skulle få bo tillsammans med huskyn Miko så tyckte hon ändå det var ganska okej.

Busfröet

Hemma i Värmland kom jag lagom till vårens varmaste dag. Arvika var varmast i Sverige med 22 grader. Nami firade med att gräva upp tulpanlökar i trädgården, Miko och Loka tävlade om att få sitta i mattes knä. Gårdagens snö och blåst kändes som ljusår bort, och vi firade livet barfota på gräsmattan med glass i solskenet, redo för en tids vardag.

Nästan sommar hemma i Värmland!
Läs mer om min tid som stugvärd i Anaris:


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jag kommer vara stugvärd i Tarrekaise i sommar! (Stugvärd i Tarrekaise del 1)

Fjällvandring ensam med bebis, 6-åring och hund

Ensamma i Grötådalen (Fjällvandring 2015 del 2)